5 spannende Möglichkeiten für Marketers im Jahr 2021

5 spannende Möglichkeiten für Marketers im Jahr 2021

Die Chancen stehen schlecht, dass wir 2021 zur Normalität zurückkehren. Es gibt aber spanende Wege und Möglichkeiten sich an diese Situation anzupassen. Ich habe im Web zu 5 Punkten interessante Inputs von diversen Geschäftsführern gefunden.

Was passiert im kommenden Jahr? Wie kann dein Unternehmen wettbewerbsfähig bleiben und den Wert gar steigern? Wie kannst du im Jahr 2021 relevant bleiben?

Schaffe echten Mehrwert und plane mit Budgetkürzungen

Ich habe einige Umfragen gelesen und studiert. Diese Resultate gilt es nur erstmal zu verdauen. Laut einer Studie von Dun & Bradstreet gehen 70% der CMO’s davon aus, dass ihre Budgets gekürzt werden und 76% spüren einen erhöhten Druck Leads zu generieren. Bei Gartner liest sich das weniger pessimistisch.  Hier habe 44% der Marketingleiter bereits im laufenden Jahr Budgetcuts hinnehmen müssen.

Wieder mal zeigt sich, jene Unternehmen, die in unsicheren Zeiten erfolgreich sind, sind jene die mit dem Wandel um sich rum umgehen können und sich anpassen. CMO’s sind mehr denn je angehalten Marketingpläne und Budgets zu generieren, die auf unnötige Kosten verzichten und auf Massnahmen und Taktiken setzen die Effizient sind und einen hohen ROI versprechen. Im Web habe ich dazu Aussagen von diversen Head of’s gefunden. Es geht um einen resultateorrientierten Ansatz. Hier kommen einige dieser Aussagen:

Abi Jacks, VP Marketing International bei Rakuten Advertising geht davon aus, dass der Druck auf die Budgets performance-based Marketing zur beliebten Option machen wird: “Global advertising spend is set to fall by over 8% this year, which will undoubtedly lead to cuts because of COVID-19. What is clear, however, is the extent to which performance marketing has provided the opportunity to optimise marketing spend and garner results during a difficult time. For the industry, this success will only further solidify performance channels like affiliate or paid social as a necessity. “

Der sich seigernde Druck Resultate zu liefern wird wohl nicht so schnell verschwinden. Das sagt Darryl Sparey, Managing Director von Hard Numbers. Er führt weiter aus: “Marketing budgets will continue to come under pressure for the foreseeable future, and companies will need to be able to justify their investment in PR, marketing and communications.”

Werde agil

Anpassbar zu werden, als Team, als Organisation oder Firma ist wohl so angebracht wie lange nicht. Gerade in nicht stabilen Zeiten ist es gar eine Notwendigkeit. Bist du auf alle Eventualitäten vorbereitet? Können wir gar nicht – COVID war, wenigstens für mich, nicht vorherzusehen. Hier trotzdem ein paar hilfreiche Tipps um agil zu werden:

  1. Bereite dich vor: Gehe nicht einfach davon aus, dass es «Disruptionen» geben wird, halte aktiv danach Ausschau.
  2. Akzeptiere die Veränderung, anstatt diese zu verhindern: Die Unterschiedlichsten Situation erfordern verschiedene Antworten und Entscheidungen.
  3. Bewege dich schnell, wenn es erforderlich ist: Geh vorwärts um nicht überholt zu werden.

Wenig überraschend sagt Jennifer Wright, Head of Group Marketing bei BlueSky PR, dass Anpassungsfähigkeit ihr Erfolgsrezept ist. “Marketing is an industry that always needs to be adapting, crisis or not, if it stands still it will quickly be outdated.  COVID-19 has demonstrated just how quickly new processes, systems and technology can be implemented and that is something I hope we take away from this.  It has also further highlighted the importance of listening to your audience rather than assuming you know what they want.”

Paige O’Neil, CMO bei Sitecore schlägt in die selbe Kerbe: “For marketers, there’s a new realisation in terms of how nimble and agile they can be. Gone are the days of investing long hours in developing a six-month marketing roadmap, as marketers have learned by necessity to adjust strategy on the fly and adapt to immediate consumer needs in ways never before thought possible.”

Die digitale Transformation ist positiv

Die Pandemie hat dazu geführt, dass viele Firmen sich vermehrt in die Richtung «Online» bewegen, das sagt Gartner. 2020 waren Investments in Paid, Owned und Earned Digital Kanäle für rund 80% der Multichannel Budgets verantwortlich. Digitale Werbung und SEA machen dabei ca. 22%, Social Marketing 11% und die Webseite 10% aus und sind somit die grössten Posten.

Paige O’Neill, CMO von Sitecore sagt dazu: “A year from now, we’ll be able to look back at this mass digitisation experiment and apply these innovations to better understand what kind of content and digital experiences work best for customers. For example, we’ll soon realise that high-production video shoots are not always necessary. Quick recordings done from home, with limited production, work just fine, and in many ways are more authentic. I also think that marketers will completely re-evaluate how we do events in the future. Hopefully one year from now we will be able to go back to some form of live events, but we expect to retain a strong virtual element so that those who do not attend the event in-person can benefit from the virtual option.”

Und Sam Tidswell-Norrish, International COM von Dun & Bradstreet fügt an: “Following the financial crisis in 2008-2009 we saw the emergence of fintech, and the current crisis is stimulating a similar movement towards ‘digital singularity’. Lockdown arrangements are accelerating digital transformation as many businesses have been forced to interact virtually with clients and prospects, and enhance their online presence. Data is at the heart of this movement – informing business decisions from product development to marketing campaigns and sales strategy. It’s the era of data-driven digitisation.

Marketing is going to be as key to the successful restarting of business as compliance was after the last financial crisis. It will be critical to the success of high-performing businesses, building momentum and demand generation through data-driven online strategies. The era of traditional marketing is over, and digital momentum is most definitely the future.”

Schaffe eine Verbindung von bekannten und neuen Möglichkeiten zu Arbeiten

Keine Sorge – face-to-face Besprechungen wird es bald wieder geben. So werden auch einige traditionelle Marketing Praktiken ein Comeback erfahren. Hier heisst es bereit zu sein, wenn sich die Möglichkeiten öffnen. Wer es am schnellsten schafft «Alte» und «Neue» Arbeitsweisen und Techniken zu verbinden, wird Erfolg haben.

Cat Davis, Group Marketing Director bei The MISSION Group sagt dazu: “It’s likely that the future of marketing will be shaped by a mix of things we knew before lockdown and things we’ve learnt as a result of this extraordinary time – whether it be new and effective ways of working together remotely, the rise of new digital marketing platforms and influencers, or the acceleration of purpose-led marketing. What will remain constant is the need for great insight, a focus on strong audience understanding and a creative and varied approach in our ideas and our executions, along with an ability to adapt to the changing world around us.”

Laura Wihtehead, Global Brand & Advocacy Director bei iManage: “Without doubt, we are missing face to face connectivity and collaboration with our community. We are a business that has been built on trusted relationships, and whilst we are able to continue this virtually with positive outcomes, we are looking forward to being able to bring back some in-person networking.

That said, we have already very quickly adjusted to creating virtual communities, events and so on, which will continue in the future, regardless of how the current situation evolves.  I believe the new normal for us will be a much more balanced blend of old and new, which we will continually adjust to the meet the needs of our customers.”

Markenwerte und Botschaften weiter schärfen

Wir alle haben erlebt, wie sich Marketing Botschaften in der letzten Zeit verändert haben. Empathie wurde, wie nie zuvor eingesetzt – und es hat ab und an ganz schön genervt. Sarah Parry, UK Marketing Manager bei Gazprom sagt dazu: “Having a solid brand, which is aligned internally and externally will also be key. We’ve seen throughout the crisis that organisations living up to their brand values are the ones that have thrived. Businesses will be remembered and celebrated for their positive actions during this crisis and likewise, businesses that took advantage of the situation will be remembered for the wrong reasons.

I believe customers are starting to look for different qualities in businesses – they want to buy from trustworthy brands and those that are able to adapt and support them, should the worst happen.”

Und nochmals Paige O’Neill: “Customers are all human beings; the brands that understand this, and adapt customer communications appropriately, will not just make it through this current crisis with better customer relationships, but will establish lasting and long-term connections with those customers. This needs to continue to be a focus throughout the pandemic and beyond.”

Achtung Phrase – Uns steht eine unsichere Zukunft ins Haus. Folgende Punkte erachte ich gerade darum als besonders wichtig:

  1. Eigne dir die Fähigkeit an, den Wert des Marketings zu überprüfen und den Entscheidungsträgern zu kommunizieren.
  2. Passe dich an veränderte Umstände an und nutze die sich ergebenden Chancen.
  3. Nutze digitale Plattformen und Tools um die Produktivität zu steigern und Kunden besser zu bedienen.
  4. Kombiniere die Arbeitsweisen von vor und nach COVID.
  5. Achte auf die Bedürfnisse und Erfahrungen deiner Kunden.

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